سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا

جن - 1

جنیان مخلوقاتی مانند انسان هستند که در حالت عادی از چشم انسان پنهان هستند ولی ممکن است در مواقعی به چشم انسان دیده شوند. یعنی این توانایی را دارند که مرئی یا نامرئی باشند.
در مورد آسیب رساندن جنیان هم به طور خلاصه باید گفت که در حالت عادی چنین چیزی رخ نمی‌دهد. جن برای آسیب رساندن به انسان نیاز به انگیزه قوی دارد و در شرایط عادی معمولا سعی می‌کند از انسان دوری کند. در مورد اینکه آیا آسیب رساندن جن به انسان دور از عدالت خداست؛ باید گفت که همانطور که انسان‌های شرور می‌توانند به انسان های دیگر آسیب برسانند جن هم می‌تواند به انسان‌ها آسیب برساند ولی اولا معمولا چنین کاری نمی‌کند و ثانیا قدرت آسیب رساندن به انسان‌های با قدرت روحی و نفسانی بالا را (مانند اولیاء  و انبیاء و علمای ربانی و ...)  معمولا ندارد. 
همچنین از جمله جاهایی که جنیان می‌توانند (مانند بعضی از انسان‌های شرور) به انسان آسیب برسانند و از جاهایی که زمینه مناسبی را برای تسلط جن بر انسان فراهم می‌کند تسخیر جن است. اگر انسان‌هایی که تقوی و قدرت نفسانی و روحانی و علم کافی ندارند اقدام به تسخیر جن کنند جنیان در مقابل اخباری که برای ایشان می‌آورند (البته اخبارشان هم مخلوطی از درست و غط است) و خدماتی که برایشان انجام می‌دهند بر همان انسان‌ها مسلط می‌شوند و معمولا انسان را به کارهای زشت و ناپسند وادار می‌کنند؛ به همین دلیل نباید به کسانی که از آینده خبرهای صحیحی می‌دهند به راحتی اعتماد کرد؛ چرا که معمولا چنین افرادی، اشخاصی هستند که از تقوی و قدرت روحی و نفسانی و علم کافی برخوردار نیستند و جنیانی که با ایشان در ارتباط هستند جزء جنیان مومن نیستند و برای همین نزدیک شدن به این افراد ممکن است خطرات مستقیم یا غیرمستقیم متعددی به همراه داشته باشد. در نقطه مقابل اگر کسی که اقدام به ارتباط با جن می‌کند فردی با تقوی و قدرت نفسانی و روحی بالایی باشد و از علم کافی در این زمینه برخوردار باشد با جنیان مومن ارتباط برقرار می‌کند و قطعا چنین ارتباطی به شکل تسلط یک طرفه آن فرد مومن و عالم بر جن است و  هم جن با کمال میل و اشتیاق در خدمت اوست و هم از آسیبهای مختلف در امان هستند.

پس اگر می‌خواهیم از آسیب مستقیم یا غیرمستقیم جنیان در امان باشیم باید:
1- تا می‌توانیم با بالا بردن قدرت روحی و نفسانی با بندگی خدا و تسلیم در مقابل دستورات خدا بودن سعی کنیم از آسیب‌های مستقیم یا غیرمستقیم جنیان در امان باشیم. (از جمله جنیانی که در خدمت افراد شرور هستند)
اراده قوی انسان در آخرت محصول تقویت اراده در این جهان است. اگر ما اراده خود را تحت اراده خدا در بیاوریم قطعا هیچ کس قادر به آسیب زدن به ما نخواهد بود مگر اینکه به اذن خدا خودمان چنین اجازه ای بدهیم. (مانند آنچه که در گفتگوی بین جنیان با امام حسین علیه السلام در مورد واقعه عاشورا گذشت)
خلاصه اینکه اگر ما قوی باشیم حتی نیازی به قدرت جنیان نخواهیم داشت و اراده و قدرت نفسانی و روحی ما برای تصرفات ولائی در جهان کافی خواهد بود.

2- به هیچ وجه بدون داشتن تخصص و علم کافی (علاوه بر قدرت روحی و نفسانی بالا) سراغ ارتباط با جنیان نرویم. اگر بدون داشتن قدرت روحی و نفسانی بالا و علم کافی به این کار اقدام کنیم اسیر و تحت اختیار آنها قرار خواهیم گرفت. آن هم جنیانی که مومن نیستند که تسلط آنها بر ما باعث خواهد شد که به سمت کارهای زشت برویم.

3- جنیان بد فقط زمانی بر انسان‌ها تسلط خواهند داشت که خود انسان زمینه آنرا فراهم آورد. انسان با پذیرش دعوت و اطاعت از جنیان بد و در راس آنها ابلیس با پایین آوردن قدرت روحی و نفسانی خود و ضعف روحی و نفسانی زمینه را برای تسلط جنیان و شیاطین و در رأس آنها ابلیس بر خود هموار می‌کند. به همین نکته، خداوند متعال در آیه 268 سوره بقره اشاره می‌فرمایند.

نکاتی در مورد آیه 268 سوره مبارکه بقره:
شیطان وعده فقر می‌دهد و امر به فحشاء می‌کند.

اولاً: شیطان از اول بر ما تسلط ندارد. اول وعده می‌دهد و اگر پذیرفتیم امر می‌کند.

ثانیاً: از تقدم وعده بر امر می‌توان فهمید که اگر وعده‌های شیطان را بپذیریم در قدم بعدی اطاعت او را هم خواهیم کرد. یعنی قدم به قدم به خاطر سوء اختیار ما، از ما سلب اختیار می‌شود و برای همین است که شیطان ابتداء بسیار آرام و ملایم وعده می‌دهد و پس از پذیرش جسورانه امر می‌کند.

ثالثاً: چیزی که شیطان وعده آن را می‌دهد فقر و نیستی است. از نیستی و نداری و فقر و از دست رفتن نعمات و به دست نیامدن نعمات می‌ترساند که نتیجه آن تفأل منفی و یأس است. شیطان پس از اینکه ما را از نعمت و رحمت خدا ناامید کرد و ما با پذیرش آن از رفتن به سوی رحمت الهی بازماندیم و زمینه را کاملاً فراهم دید امر به فحشاء و کارهای زشت می‌کند.
همچنین شیطان علاوه بر ناامیدی ما از رحمت و مغفرت حضرت حق امیدهای ‌پوچ و توخالی و بی‌اساس به ما می‌دهد. یعنی از آنچه شایسته امید است ما را ناامید می‌کند که بندگی و طاعت و مغفرت خداست و به آنچه که پوچ و توخالی و بی‌اساس است امیدوار می‌کند که امید به دنیا و تعلقات دنیوی و امید به بهشت و پاداش اخروی بدون تلاش و بندگی خداست که باز در واقع امیدوار کردن به هیچ و پوچ است.
دقیقاً در مقابل، خداوند متعال وعده مغفرت که از بین بردن بدی‌ها و زشتی‌هاست و وعده فضل که دقیقاً در مقابل وعده‌های شیطان است به ما می‌دهد.



کلمات کلیدی : جن، جنیان، انسان، عدالت خدا، شرور، تقوی، قدرت، امام حسین، شیطان، ابلیس، آیه 268 سوره بقره، تفسیر، بندگی خدا، یأس، ناامیدی، رحمت، مغفرت